[Antispam] "Spamlag utan tänder"

Stig Boberg stig.boberg at bredband.net
Wed Feb 21 16:47:48 CET 2007

----- Original Message -----
From: "Amar" <amar at telia.net>

Om man anmält sig och bekräftat anmälan så bör man självklart även
acceptera resultatet av denna anmälan/bekräftelse. Problemet är att jag
inte, vad jag vet,  gjort någon anmälan. Hittar inte heller några spår i
min dator som tyder på att jag skickat en bekräftelse. Alla meddelanden
och annan information rensas först efter 6 månader! Ser alltså fram mot
ett svar från Admin!

> Ett vanligt fenomen. Men man bör vara rättvis och
> nämna fall där mottagaren inte har informerats
> (eller haft möjlighet att förstå) att han har
> addats till en mailinglista. Ett typexempel på
> detta kunde man se för något år sedan då nya
> medlemmar hos ARIN lades till på Nanog-listan
> utan att hade insett att detta skulle ske. Ändamålet
> var ädelt men effekten blev jobbig.

Man kan aldrig bli för tydlig. Det som man borde ta del av finns
någonstans på en hemsida. Men ofta väldigt svårt att hitta. Man får som
regel leta efter informationen.

> Om man tar ett vanligt exempel "You have received this
> advertisement because you have registered with Bookltd.com"
> så är det ofta mycket svårt för mottagaren att spåra
> detta bakåt. Visst finns det fall där mottagarens
> minne sviker (och det är beklagligt) men oftast är det
> så att referensen inte stämmer eller har varit mycket
> otydlig från början.
>
> Det är därför double opt-in är att föredra.

Om sedan administratören ser till att ha en logg över vad som gjorts så
kan det fungera riktigt bra.

> Bra fråga. Varför inte fråga? Det måste ju vara
> en offentlig handling?

Det är en offentlig handling. Ganska dyr dock eftersom det handlar om
säg en A4 per anmälan och man får betala för kopieringen. Eller sitta
hos myndigheten och läsa.

Visst kan både jag och de flesta andra läsa innehållet i
meddelandehuvudet. Men det är inte särskilt kundvänlig info. Följande
läggs till varje inlägg i en av de listor som jag läser:
Teknik-reflektorn
Teknik at ssa.se